12. CZYNNOŚCI DUSZPASTERSKO-PRAWNE, POPRZEDZAJĄCE ZAWARCIE SAKRAMENTU MAŁŻEŃSTWA
Wstęp - Małżeństwo to nie tylko sprawa dwojga ludzi, to instytucja społeczna. Kościół ustanawia przepisy i one są czynnościami prawnymi. Te czynności narzeczeni muszą spełnić.
1. Kiedy i do kogo zgłaszają się narzeczeni? Instrukcja Episkopatu.
2. Po co? - aby proboszcz mógł stwierdzić, czy narzeczeni:
a) są stanu wolnego,
b) nie mają przeszkód małżeńskich,
c) pragną zawrzeć małżeństwo dobrowolnie i zgodnie z nauką Kościoła,
d) są gotowi wypełnić przepisy wymagane przez prawo.
3. Co maj ą przynieść?
4. Rozmowa księdza proboszcza z narzeczonymi, wg treści „Protokołu".
5. Co narzeczeni otrzymują?
6. Powtórne spotkanie w kancelarii:
a) dostarczenie wymaganych dokumentów,
b) rozmowa duszpasterska — druga część „Protokołu". Zakończenie - Zwyczaje związane ze ślubem.
„Kościół utrudnia nam zawarcie ślubu prze: wymaganie załatwiania różnych formalności ". Co sądzisz o tym zdaniu?
W wielu krajach, m. in. w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, okres od zgłoszenia się w kancelarii,, na zapowiedzi" do ślubu musi trwać od 6 mieś. do l roku. Jakie, Twoim zdaniem, racje przemawiają za takim wydłużonym okresem przygotowania?
Wstęp - Małżeństwo jest instytucją społeczną, opartą na przepisach prawnych
Obserwując życie społeczne, nie trudno zauważyć, że władza, urzędy, instytucje posługują się całym szeregiem przepisów, paragrafów i to tak licznych, że powstają grube tomy Dziennika Ustaw. Te przepisy i paragrafy mają kierować życiem wszystkich komórek społeczeństwa. Małżeństwo to nie tylko sprawa dwojga ludzi - „jej" i „jego" - to instytucja o niepowtarzalnej specyfi-ce w stosunku do każdej innej społeczności. Jest to bowiem instytucja Boża i zarazem ludzka; dotyczy ludzi żyjących sprawami ziemskimi, ale zarazem przez swą sakramentalność wkracza na płaszczyznę nadprzyrodzoności; mocno wiąże się z życiem społecznym, ale nie mniej - z życiem Kościoła.
Nic więc dziwnego, że instytucją małżeństwa muszą kierować pewne przepisy prawne, które określają warunki ważności i godziwości zaistnienia małżeństwa, i zarazem pewne wymogi duszpasterskie, które by dawały moralną gwarancję trwałości i nierozerwalności zaistniałego związku małżeńskiego.
Wypełnienie przez kandydatów wszystkiego od strony prawnej jest ważne, jeżeli małżeństwo ma być związkiem sakramentalnym; ale nie mniej ważne jest spełnienie wymogów duszpasterskich, by zaistniałe prawnie ważne małżeństwo mogło dotrzymać przysięgi i wytrwać w nierozerwalnym związku aż do śmierci.
Przyjrzyjmy się tym przepisom i wymogom duszpasterskim, jakie stawia Kościół kandydatom w związku z zawarciem sakramentalnego związku małżeńskiego.
1. Kiedy i do kogo zgłaszają się narzeczeni?
a) Kiedy? - Zgodnie z Instrukcją Episkopatu Polski (1986 r., n. 18'), narzeczeni mają obowiązek zgłosić proboszczowi zamiar zawarcia małżeństwa na trzy miesiące przed planowanym ślubem. Chodzi tu o pełne trzy miesiące, od dnia zgłoszenia w kancelarii do dnia ślubu. Ten przepis podyktowany jest trzema ważnymi względami:
- by młodzi zbyt pochopnie i bez rozwagi, nieraz zaledwie po przelotnej znajomości, nie decydowali o całej swojej przyszłości, ale mieli jeszcze tych kilka miesięcy do bliższego poznania siebie samych i swoich rodzin, do przemodlenia swojego wyboru (w myśl katolickiej zasady: „do małżeństwa idzie się na klęczkach") i spokojnego zastanowienia się nad tak ważnym krokiem, jak związek małżeński;
- okres trzech miesięcy daje możliwość spokojnego przeżycia wszystkich wymaganych „etapów" przygotowania, jak udział w przedślubnej katechizacji, spotkania w Poradni rodzinnej, dzień skupienia; gdyby pojawiła się jakaś prawna przeszkoda, potrzebny będzie czas na uzyskanie pozwolenia (zob. kań. 1071) lub dyspensy;
- trzy miesiące to odpowiedni czas na załatwienie formalności związanych z zawarciem tzw. małżeństwa konkordatowego, czyli małżeństwa kościelnego ze skutkami przewidzianymi przez cywilne prawo polskie; czasem może być konieczne zezwolenie sądu opiekuńczego (Instr. 1989, n. 16).
Wierni Kościoła katolickiego w Polsce, zawierający małżeństwo kościelne, mają obowiązek - nałożony przez Konferencję Episkopatu Polski — uzyskania tychże cywilnych skutków, zapewnionych w konkordacie. Tylko dla ważnych racji, w wyjątkowych sytuacjach, ordynariusz miejsca może zwolnić (na piśmie) od tego obowiązku (Instr. 1989, n. 3-6 i 15). Narzecze-ni maja obowiązek doręczyć uprawnionemu duszpasterzowi zaświadczenie (w 3 egzemplarzach) wydane przez kierownika urzędu stanu cywilnego o braku „przeszkód" do zawarcia małżeństwa. Po czym dopiero duszpasterz może przystąpić do spisywania protokołu kanonicznego badaniu przedślubnego. Zaświadczenie to traci moc po upływie 3 miesięcy od jego wydania (Instr. Ep. P. 1998 r., n. 12 i 13).
b) Obydwoje narzeczem zgłaszają się do kancelarii parafialnej. Chodzi przecież o akt prawny i sakramentalny, wiążący na całe życie obydwie strony. Dlatego zainteresowani muszą osobiście dać odpowiedź na pytania, jakie przewidziane są w protokole badania narzeczonych; przede wszystkim jedna strona i druga musi złożyć oświadczenie o dobrowolności i osobistej decyzji zawarcia małżeństwa, a tego nie można zrobić za kogoś.
c) Do którego proboszcza się zgłosić? Prawo kanoniczne (Kań. 1115) postanawia, że narzeczeni mają się zgłosić w celu załatwienia potrzebnych formalności do proboszcza parafii, w której jedno z nich ma pobyt stały, albo pobyt tymczasowy, albo nawet pobyt miesięczny. Tym bowiem proboszczom przysługuje prawo asystowania przy zawieraniu małżeństwa. Nawet wówczas, gdy ślub ma się odbyć na podstawie licencji (zezwolenia) w innej parafii, nupturienci udają się celem załatwienia formalności do jednego z wyżej wymienionych proboszczów. Narzeczeni pochodzący z różnych parafii sami ustalają, gdzie będzie brany ślub, a tym samym i to, do którego z proboszczów udadzą się celem załatwienia formalności. Konferencja Episkopatu Polski zachęca do zawierania małżeństwa w parafii narzeczonej (Instr. 1986, n. 36).
2. Po co narzeczeni zgłaszają się do proboszcza?
Gdy narzeczeni zgłoszą się do parafialnej kancelarii na pierwszą rozmowę z księdzem proboszczem, ustala on dalsze etapy ich przygotowania i udziela szczegółowej informacji co do ich przebiegu.
Małżeństwo to nie tylko sprawa tych dwojga, ale to sprawa ważności i go-dziwości sakramentu, to kwestia wejścia do wspólnoty parafialnej Kościoła.
Dlatego potrzebne jest urzędowe stwierdzenie, ze strony Kościoła, czy kandydaci odpowiadają warunkom stawianym przez Kościół, by mógł zaistnieć Sakrament Małżeństwa, jako że tylko Kościół jest szafarzem Sakramentów (USC nie jest żadnym szafarzem Sakramentu Małżeństwa). Tę rolę w imieniu Kościoła spełnia proboszcz, który bada, czy narzeczeni:
a) są stanu wolnego,
b) nie mają żadnych przeszkód małżeńskich, a gdyby takie zaistniały, stara się o dyspensę czyli o zwolnienie od przeszkody,
c) pragną zawrzeć związek małżeński dobrowolnie i zgodnie z nauką Kościoła,
d) odpowiadają tyrn wszystkim wymogom, jakie stawia prawo, by małżeństwo było zawarte ważnie i godziwie,
e) nie ukrywają czegoś przed sobą, co mogłoby w przyszłości poważnie zakłócić wspólnotę ich małżeńskiego życia,
f) nie stawiają jakiegoś warunku,
g) mają właściwą świadomość, iż zawierają małżeństwo nierozerwalne, wyłączne i sakramentalne.
3. Co mają przynieść?
a) Dowód osobisty - chodzi o tożsamość osób, a także o zbadanie, czy w metryce chrztu zapisano takie samo imię (imiona) i nazwisko, jak w dowodzie osobistym, i czy nie ma adnotacji o zawarciu związku cywilnego z inną osobą.
b) Metryka chrztu - jest to jeden z podstawowych i najważniejszych dokumentów przy zawieraniu małżeństwa. Dlaczego? Jest to „życiorys" życia sakramentalnego i religijnego człowieka. Metryka nie tylko określa wiek i jest podstawą do przyjmowania innych sakramentów, ale także dowodzi braku przeszkody innej wiary, informuje o wyznaniu, mówi o ewentualnym pokrewieństwie, o złożeniu ślubów wieczystych, o istniejącym już małżeństwie, o przyjęciu Sakramentu Kapłaństwa, o przyjęciu Bierzmowania. Tak mały dokument, gdy chodzi o format, a tak ważny i wielki przez treść, którą zawiera. Odnośnie do metryki trzeba pamiętać:
— Metryka ma być świeżej daty. Nie wystarczy więc metryka zachowana od I Komunii św. Wprawdzie, jeśli chodzi o chrzest, nic się nie zmieni, ale mogą dojść wyżej wspomniane adnotacje. Ważność metryki potrzebnej do ślubu wynosi do sześciu miesięcy od daty wydania. Jeśli w tym czasie nie zaczęliśmy załatwiać formalności ślubnych, trzeba postarać się o nową, względnie zalegalizować wziętą wcześniej.
— Metrykę bierzemy z parafii, w której byliśmy ochrzczeni. Tam jesteśmy wpisani w akta księgi chrztu i dokument ten „nie idzie" za naszym późniejszym zamieszkaniem.
— Jeżeli ktoś jest ochrzczony w tej parafii, w której spisywany jest protokół przedślubny, nie przedkłada metryki chrztu: proboszcz sam sprawdza w księdze chrztu.
- Gdy ktoś nie może przedłożyć metryki chrztu (np. był ochrzczony za granicą i teraz tam nie ma kościoła), sprawę przedstawia proboszczowi, którego zadaniem będzie szukanie prawnego wyjścia z sytuacji.
c) Wdowiec/wdowa - przedkłada świadectwo zgonu współmałżonka. Dokument ten wystawia proboszcz parafii, w której był pochowany zmarły współmałżonek.
d) Świadectwo nauki religii z ukończonej szkoły. Daje ono pewien obraz, jak zainteresowany traktował religię, na ile zna jej prawdy, tym bardziej, że w protokole znajduje się pytanie: „czy zna katolickie zasady wiary i obyczajów". Świadectwo z nauki religii może upoważnić proboszcza do dokładniejszego zbadania wiedzy religijnej i ewentualnie wręczenia katechizmu zainteresowanemu, aby przypomniał sobie podstawowe wiadomości religijne.
e) Świadectwo katechizacji przedmałżeńskiej tzw. „Kursu przedmałżeńskiego" - które otrzymacie po jego zakończeniu. Troską Kościoła jest, by przez specjalne konferencje poszerzyć wiedzę o małżeństwie, ale zarazem pogłębić osobiste życie wiary.
f) W nietypowych sytuacjach trzeba dostarczyć dodatkowe dokumenty np. przy małoletnich — dokument decyzji sądu opiekuńczego (Instr. 1998, n. 10), zezwalającego na zawarcie małżeństwa, i zezwolenie Biskupa; dokument dyspensy, jeżeli była przeszkoda; mogą być i inne.
4. Treść rozmowy - o co ksiądz pyta?
Najczęściej nurtuje nupturientów: „o co ksiądz pyta", jakie sprawy i problemy porusza? Otóż - oprócz normalnej rozmowy, jak między więcej czy mniej znajomymi, jest pewien zestaw pytań, które kapłan stawia wszystkim, przygotowującym się do ślubu. Pytania te znajdują się w specjalnym formularzu, który nazywa się Protokołem kanonicznego badania narzeczonych (uwaga - najlepiej poświęcić jedną osobną konferencję dla omówienia pytań Protokołu).
5. Co narzeczeni otrzymują i co załatwiają?
Trzymiesięczny okres przedślubny szybko biegnie, dlatego narzeczeni powinni całą uwagę skupić na bezpośrednim przygotowaniu do życia w małżeństwie i do zawarcia ślubu. Strony od księdza proboszcza otrzymują:
a) Skierowanie do Katolickiej Poradni Rodzinnej
Są to przy większych parafiach specjalne ośrodki, w których ludzie odpowiednio wykształceni i przygotowani służą fachową wiedzą i informacjami odnośnie do planowania rodziny i kierowania płodnością. Dobrze by było później, gdy w życiu małżeńskim pojawiają się problemy, znowu wspólnie szukać oparcia i rady w Poradni Rodzinnej. Tego obowiązku spotkania w Poradni nie powinniśmy traktować jako zwykłą formalność, ale jako pomoc i podanie ręki na bardzo ważnym odcinku małżeństwa - przekazywania życia. W ramach przygotowania do małżeństwa przeprowadza się co najmniej 3 spotkania z narzeczonymi w Parafialnej Poradni Rodzinnej. Mają one dotyczyć odpowiedzialności za wzajemną miłość i przekazywanie życia, szkodliwości i niedopuszczalności antykoncepcji, środków poronnych i sztucznych zapłodnień oraz znaczenia metod naturalnego rozpoznawania płodności, których narzeczeni mają się nauczyć. Dlatego spotkania w odpowiednich odstępach czasu są poświęcone zasadom prowadzenia obserwacji objawów płodności oraz ich interpretacji.
Miejsce i godziny dyżurów w Poradni są podane w gablocie ogłoszeń przy każdym parafialnym kościele.
b) Skierowanie na Nauki Przedślubne lub „Dzień Skupienia" (DDR II, 3.3). (Przygotowanie bezpośrednie do małżeństwa w różnych diecezjach realizowane jest w różny sposób). Nauki przedślubne mogą być realizowane w ramach „Dnia Skupienia".
Jeżeli w każdym naszym działaniu jest potrzebna pomoc Boża — to tym bardziej wówczas, gdy chodzi o właściwe odczytanie swego powołania i o podjęcie decyzji życiowej. Tu przede wszystkim potrzebna jest łaska i pomoc Boża. Nie dziwmy się że Kościół chce, aby przed zawarciem małżeństwa wprowadzić przynajmniej te kilka godzin modlitwy i wspólnego przemyślenia. Wszak idzie tu o jeden z najważniejszych kroków życiowych. Dlatego ten dzień skupienia powinniśmy traktować jako coś ważnego, a niejako formalność (trzeba narzeczonych uwrażliwić i zachęcić).
W programie powinny się znaleźć 3 tematy: z teologii małżeństwa, z etyki życia małżeńskiego i z liturgii ślubu.
c) Kartka do spowiedzi
Wiemy z nauki religii, że małżeństwo może być godnie zawarte, gdy nup-turienci są w stanie laski uświęcającej. Zdarza się czasem zaniedbanie, nawet wieloletnie, praktyki spowiedzi. Poprzez kartkę do spowiedzi Kościół chce pomóc, by łatwiej było się zdecydować na przystąpienie do Sakramentu Pojednania. Przed rozpoczęciem spowiedzi trzeba powiedzieć, że to jest spowiedź przedślubna. Po zakończeniu spowiedzi należy podać spowiednikowi kartkę do podpisania.
Kiedy mowa o kartkach do spowiedzi, jedna ważna uwaga: przed ślubem dobrze by było odprawić spowiedź generalną, by zamknąć jeden etap życia jak gdyby duchowym remanentem (objaśnić dlaczego i jak się odprawia spowiedź generalną, przestrzec mocno przed spowiedzią świętokradzką).
Duszpasterze powinni zachęcać narzeczonych do częstego przystępowania do sakramentu pojednania i Eucharystii, aby przez to wzmocnili wzajemny szacunek do siebie i wzajemne dodatnie oddziaływanie (Instr. 1986, n. 48).
d) Zaświadczenie o wygłoszeniu zapowiedzi
Jeśli jedna ze stron jest z innej parafii, otrzymuje zaświadczenie o wygłoszeniu zapowiedzi w swojej parafii. Zapowiedzi należy głosić przez umieszczenie ich na piśmie w gablocie ogłoszeń parafialnych w ciągu 8 dni (przynajmniej przez dwie niedziele lub niedzielę i święto obowiązujące), ałbo przez dwukrotne ogłoszenie ustne podczas liczniej uczęszczanych nabożeństw parafialnych, w niedzielę lub święto obowiązujące (Instr. 1986, n. 95). Cel zapowiedzi jest podwójny:
- Przez podanie do wiadomości zamiaru zawarcia małżeństwa, narzecze-ni zyskują możliwość ostrzeżenia ich przed ewentualną pomyłką życiową z przyczyn, o których nie wiedzieli (np. że druga strona jest narkomanem).
- Wykrycie ewentualnych przeszkód, o ile takie istnieją. Może się bowiem zdarzyć, że strony mające zamiar się pobrać albo nie wiedzą o przeszkodzie, albo celowo j ą przemilczaj ą.
Wszyscy, którzy wiedzą o istniejącej przeszkodzie, są w sumieniu zobowiązani zawiadomić kancelarię parafialną. Nie jest to donosicielstwo, ale ratowanie ważności sakramentu małżeństwa, by można było na czas, o ile to jest możliwe, usunąć przeszkodę przez dyspensę lub nie dopuścić do przyjęcia sakramentu. Obowiązek powiadomienia o przeszkodzie ciąży na każdym, kto wie o niej, bez względu na to, czy jest z tej samej parafii, czy innej i bez względu na ewentualne przykrości z racji wyjawienia przeszkody. (Nie jest obowią-zany ten, kto o przeszkodzie wie z racji pełnionego urzędu, np. spowiednik, lekarz, adwokat - ze względu na tajemnicę zawodową). W wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach Bp Ordynariusz może zwolnić od obowiązku głoszenia zapowiedzi.
Zainteresowani, którzy otrzymali formularz o wygłoszeniu zapowiedzi w ich parafii, zgłaszają się po odbiór dokumentu i z odpowiednią adnotacją dostarczają go do parafii, gdzie był spisywany protokół.
6. Powtórne spotkanie w kancelarii
Po skompletowaniu wyżej wymienionych dokumentów nupturienci zgłaszają się powtórnie do kancelarii, gdzie był spisywany protokół. Zostaje uzupełniona druga część protokołu i omawia się szczegóły dotyczące samego obrzędu ślubnego.
a) Czy ślub odbędzie się w tej parafii, czy w innej (kwestia wypisania licencji — czyli zezwolenia na ślub w innej parafii).
b) Czy wszystko zostało ustalone z proboszczem parafii, w której ma się odbyć ślub (nie wysyłać zaproszenia z podaniem godziny ślubu, zanim to nie zostało ustalone).
c) Jeżeli nupturienci mają kapłana w rodzinie i on ma błogosławić małżeństwo, proboszcz powinien o tym wiedzieć wcześniej.
d) Nupturienci powinni zachęcić przynajmniej najbliższych z rodziny, by przystąpili do spowiedzi i Komunii św.
e) Przypomina się, że gospodarze wesela są odpowiedzialni za kulturę i chrześcijańskie zasady życia. Ich obowiązkiem jest troska o to, aby wesele nie przemieniło się w pijatykę, a później w bijatykę. W jakże straszliwej stoi to sprzeczności z tym, co dokonało siew kościele przed ołtarzem, nie rzadko z poświęceniem się Bożemu Sercu i Matce Bożej w opiekę.
Absolutnie nie powinno się częstować alkoholem gości weselnych przed pójściem do kościoła, aby ci, którzy uczestniczą w obrzędzie, mogli być w pełni świadomi tego, co się przy ołtarzu dzieje. A może ktoś zdobędzie się na odwagę urządzenia przyjęcia weselnego bez alkoholu; wówczas dla nowożeńców przewidziane jest specjalne błogosławieństwo Biskupa.
Zakończenie — Zwyczaje związane ze ślubem
Z obrzędem liturgicznym ślubu związanych jest wiele różnych tradycji miejscowych czy regionalnych. Wiele z nich ma głęboką treść. Wszystkie mówią o jednym -jak bardzo to uroczysty i ważny moment w życiu nowożeńców:
— Brama, prowadząca do domu weselnego, mówi o podniosłości i ważności chwili (robi się bramę prymicjantowi, biskupowi) i niech nigdy nie będzie ona pozbawiona myśli religijnej - np. napis „Szczęść Boże".
— Przed wyjściem do kościoła narzeczeni przyklękają, prosząc rodziców o błogosławieństwo na nowej drodze życia, a tego błogosławieństwa tak wiele będzie potrzeba! Jest to chwila wzruszająca i bardzo wymowna, a zarazem wyraz czci wobec najbliższych, jakimi są rodzice.
- Często po zakończeniu liturgii ślubnej nowożeńcy udają się przed ołtarz Matki Bożej, by oddać się Jej w opiekę, a Panna Młoda składa ślubny bukiet, który jest symbolem miłości i nadziei. Zachowajmy ten zwyczaj, mający głęboką wymowę.
Ks. Piotr Gajda Ks. Stanisław Pycior
„Sprawą pierwszorzędnej wagi jest przygotowanie do małżeństwa, aby małżeńskie «tak» bylo aktem wolnym i odpowiedzialnym i miało solidne i trwale podstawy ludzkie i chrześcijańskie" (KKK 1632).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz